باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغ‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود و مربوط به پایان دوره قاجاریه است. این باغ از یادگارهای عبدالحمید میرزا فرمانفرما، حاکم کرمان در اواخر دوره قاجاریه است. واقع شدن منطقه در مسیر عبوری کرمان به بم و در مسیر جاده کهن ابریشم از عواملی است که این محل را برای احداث یک باغ اشرافی مناسب ساخته است.

باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان کرمان

تاریخچه ساخت باغ شاهزاده ماهان

این باغ نخست به دستور محمدحسن خان سردار ایروانی حاکم وقت کرمان ساخته شد و بنای درون آن بعدها توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی (۱۲۹۸ ه‍.ق تا ۱۳۰۹ ه‍. ق) ساخته شد. با این همه، با مرگ وی ساخت بنای آن نیمه ساخته رها شد.

گفته می‌شود وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان می‌برند، بنایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که در دست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها کرده و فرار نموده‌است. به همین علت جاهای خالی کاشی‌ها را بر سردر ورودی می‌توان دید. تاریخ بنای باغ ۱۲۷۶ خورشیدی است.

معماری و ویژگیهای باغ شاهزاده ماهان

درازای باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷ متر و پهنای آن ۱۲۲ متر است. از قسمت وردی باغ تا ساختمان اصلی تعداد زیادی آبنما و حوض قرار دارد که علاوه بر زیبایی ایجاد کرده آب و هوای باغ را طراوت خاصی می‌بخشد. آب این باغ از قنات تیگران تامین می‌شود.

بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی، یعنی سکونتگاه دائمی یا فصلی مالک، که در انتهای سربالایی باغ قرار دارد. سردرخانه در ورودی باغ، به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا گردیده‌است. طبقه بالای این سردر دارای اتاق‌هایی است که برای زندگی و پذیرایی، پیش بینی شده‌اند. سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده نموده و به صورت دیواری مرکب، بناهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا داده‌است.

باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان کرمان

این باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه‌نشین و حمام نیز می‌باشد. در حال حاضر قسمت شاه‌نشین، به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

باغ شاهزاده ماهان کجاست

باغ شاهزاده ماهان در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان، در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران، در استان کرمان قرار دارد.