جاذبه های گردشگری کنارک

شهرستان کنارک یکی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان در ایران است که مرکز آن شهر کنارک می باشد. این شهرستان از شمال به شهرستان نیکشهر، از جنوب به دریای عمان، از شرق به شهرستان چابهار از غرب به استان هرمزگان منتهی می‌شود.

شهر کنارک در کرانهٔ باختری خلیج چابهار و بر ساحل دریای عمان قرار گرفته و شهری بندری است.

این شهرستان در سال ۱۳۸۴ از شهرستان چابهار جدا گردید.

کنارک

پیشینه نام کنارک

آنچه که بر سر زبان‌ها باقی‌مانده این است که در این مکان درختان کنار زیادی یافت می‌شده که به همین علت این شهر کوچک بندری به کُنارک معروف گشت.

مناطق دیدنی کنارک

ساحل شب تاب بندر تنگ
1398/05/26 0 0

ساحل شب تاب بندر تنگ یکی از شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری ایران است که تنها چند ماه از سال در چابهار قابل دیدن است. البته این شگفتی زیبا ...

گروه(ها):
ادامه مطلب
روستای دَرَک
1397/05/14 0 0

روستای دَرَک، روستایی ساحلی است که در راه دو بندر مهم جنوب، (بندر چابهار و بندرعباس)، قرار گرفته که به دلیل کمتر شناخته شده بودن، هنوز هم بکر باقی ...

گروه(ها):
ادامه مطلب

مردم شناسی کنارک

اکثر مردم کنارک بلوچ و اهل سنت هستند و به زبان بلوچی با گویش مکرانی سخن می گویند.

صنایع دستی و سوغات کنارک

صنایع دستی شامل سوزن دوزی، حصیربافی، صدف کاری، طلاسازی، لنج‌سازی و توربافی می‌باشد.

غذاهای سنتی و محلی کنارک

از غذاهای سنتی و محلی این شهرستان می توان به بتوماش، شودوده، ماشینگ، دلگ، ناروش، بریانی، انباغ، شیلانچ، تباهگ و ... و همچنین انواع نان ها مانند حمیر، تی موش، نان تنوری روغنی، نان ذرت، نان کماچ یا ریگی و نان روغنی رو تابه (دک) نام برد.

اقتصاد کنارک

کُنارک رشد خود را مدیون موقعیت مناسب صید و صیادی و نیز موقعیت تجاری، بخصوص با کشورهای پاکستان و حوزه خلیج فارس است. وجود دو کارگاه قایق‌سازی در شهر، مکمل فعالیت‌های صیادی و تجاری بوده و توان پذیرش جمعیت کُنارک را در سطحی نسبتاً بالا نگه داشته‌ است. بعد از انقلاب اسلامی اجرای طرح‌های زیربنایی و توسعه بنادر و احداث اسکله‌های جدید به آن رونق بیشتری بخشیده‌ است.

همچنین، نیروگاه گازی کنارک از منابع تأمین انرژی این منطقه است.

محصولات کشاورزی و زراعی کنارک

محصولات کشاورزی فراوانی همچون چیکو، پاپایا، موز، کنار، انبه، زیتون محلی، بادام و هندوانه در این شهرستان کشت می شود.

پوشش گیاهی کنارک

از مهم‌ترین گونه‌های جنگلی این بخش می‌توان کهور، کلیر، گور گیاه، کلپوره، آویشن و … نام برد.

آب و هوای کنارک

کُنارک دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. هوای آن در اوج گرمای تابستان به علت وزش بادهای موسمی «مونسون» معتدل می‌باشد. این منطقه گرم‌ترین نقطه کشور در زمستان می‌باشد.