جاذبه های گردشگری چرام

شهرستان چرام به مرکزیت شهر چرام، یکی از شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد، در ایران است.

چرام

پیشینه نام چرام

بر اساس متون فرهنگ فارسی عمید و لغت‌نامه دهخدا این واژه در اصل به شکل چَرام به معنی چراگاه نوشته می‌شود.

دلیل نام‌گذاری این منطقه به چرام به علت وجود دشت‌ها و چراگاه‌های وسیع آن بوده‌ است. به مرور زمان اسم شهر از چَرام به چِرام تغییر پیدا کرد. تلفظ‌ چِروم نیز در گویش محلی و بین اهالی استان کهگیلویه و بویر احمد به کار برده می‌شود.

قدیمی‌ترین نام موجود برای شهر چرام، بازرنگ می‌باشد که به دوران اشکانیان بازمی‌گردد.

تاریخچه چرام

منطقه شهر چرام و شهر دهدشت و حواشی آن‌ها در دوره هزاره ۴ قبل از میلاد مسکونی و بخشی از تمدن عیلام بوده و تا اواخر حکومت ساسانیان آثاری از تمدن در این مناطق وجود دارد. در دوره بعد از اسلام منطقه چرام به جز در سلسله حکومت سامانیان و طاهریان و قراقویونلو، جزیی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بوده و مسکونی بوده است.

شهر چرام یکی از مناطق مسکونی مربوط به ایلات چرام بوده و ایلات چرام به صورت پراکنده در ناحیه‌های مختلف شهرستان چرام، از دیرباز ساکن بوده‌اند. محدوده شهرستان چرام ۸۸ درصد کوهستانی می‌باشد و دشتی وسیع بین مناطق کوهستانی می‌باشد، به همین دلیل هنگام حکومت خوانین، منطقه شهر چرام به علت صاف و هموار بودن به عنوان مقر فرماندهی انتخاب شد و در کوه‌های اطراف برج‌های دیده‌بانی همچون برج دیده‌بانی شیخ حسین ساخته شد.

به همین دلیل منطقه شهر چرام کم‌کم به عنوان منطقه‌ای برای خرید مایحتاج عشایر اطراف تبدیل شد و در اواخر دهه ۳۰ شمسی، کم‌کم افرادی در اطراف قلعه خوانین شروع به خانه‌سازی کردند و شهر چرام کم‌کم شکل گرفت. در اولین و دومین تقسیمات کشوری به ترتیب بخشی از ایالت و استان فارس و خوزستان دسته‌بندی می‌شد. 

در دوره قاجاریان که استان کهگیلویه و بویر احمد به دو قسمت پشت کوه و زیر کوه تقسیم‌بندی می‌شود چرام در منطقه زیر کوه قرار داشت و از آن موقع تا الان وضعیت جغرافیایی منطقه تغییر خاصی نداشته است. بالا خره در سال ۱۳۵۵ چرام دارای شهرداری شد و بخشی از شهرستان کهگیلویه محسوب شد، در این زمان ساخت جاده چرام و جاده‌های کوهستانی آن شروع شد و به علت کوهستانی بودن چرام، هنوز عملیات جاده سازه در کوهستان‌های چرام ادامه دارد.

با شروع انقلاب سفید، عملیات سازندگی در چرام رونق بیشتری گرفت و با تأسیس سپاه دانش، عملیات احداث مدرسه در چرام آغاز شد و به موازات آن با احداث سپاه بهداشت، کار تأسیس درمانگاه در چرام نیز آغاز شد. پس از انقلاب، با تأسیس جهاد سازندگی این رونق شتاب بیشتری به خود گرفت و زیرساخت‌های شهر چرام تکمیل شد. سال ۱۳۸۹ با تأسیس شهرستان چرام، شهر چرام به مرکزیت آن انتخاب شد.

مناطق دیدنی چرام

چشمه بلقیس چرام
1396/07/28 0 0

چشمه بلقیس چرام باغی است که در بین حصار های کوتاه سنگی و در دره ای پیر، که در این دره بیدهای مجنون زیادی وجود دارد، قرار گرفته است. باغ دارای ...

گروه(ها):
ادامه مطلب

مردم شناسی چرام

مردم شهر چرام به زبان لری بویراحمدی تکلم می‌کنند. تمام جمعیت شهر چرام از قوم لر و از ایلات بویر احمدی می‌باشند. دین اکثر مردم این شهر، شیعه دوازده امامی است.

صنایع دستی و سوغات چرام

از صنایع دستی شهرستان می توان به جاجیم، گلیم، گچمه و ... اشاره کرد. همچنین برای سوغات علاوه بر صنایع دستی می توان از محصولات کشاورزی مانند گردو استفاده کرد.

غذاهای سنتی و محلی چرام

دُوا، کاردِه، شِله ماشَکی، گِندی، گِوِنه، شله لیزکی و ...

پوشش گیاهی چرام

پوشش طبیعی شهرستان چرام شامل بلوط ایرانی و درختانی چون بنه، کیکم، بادام، زبان گنجشک و ... است. ناحیه سردسیر چرام چون کوه چاسخار مستعد برای رویش گیاهانی چون کنگر (گیاه)، بیلهر، جاشیر، چویل، آویشن، پونه و ... می‌باشد.

اقتصاد چرام

بیشتر اقتصاد چرام وابسته به کشاورزی محصولاتی نظیر کشت برنج، گندم، سیفی جات، حبوبات و مرکبات می‌باشد. همچنین در مناطق سردسیر چرام کاشت گردو و سایر مرکبات مرسوم می‌باشد.

تولید و فروش گیاهان دارویی نیز در چرام رواج دارد. شهر چرام دارای معدن فسفات می‌باشد که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌ است.

آب و هوای چرام

چرام دارای آب و هوای نسبتاً گرمی می‌باشد. در فصل زمستان کوه‌های اطراف شهر به خصوص کوه چاسخار پوشیده از برف می‌شوند ولی به ندرت در شهر، بارش برف مشاهده می‌شود. آب و هوای چرام در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد و خشک می‌باشد. میزان تغییر دما بین زمستان و تابستان ۳۰ درجه سلسیوس است.