برج سه گنبد ارومیه، برج مقبره ای به جا مانده از دوران سلجوقی و متعلق به سال 580 هجری قمری می باشد. مقبره یا برج آجری سه گنبد متعلق به قرن ششم هجری بوده و در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفی باقی مانده است. طبق این کتیبه این بنا به دستور شیث قاطه المظفری یکی از امیران محلی سلجوقی و توسط شخصی به نام ابومنصور ساخته شده است.

برج سه گنبد ارومیه

معماری و ویژگیهای برج سه گنبد

بنای تاریخی سه گنبد عبارت است از سکوی بلندی که به شکل استوانه و مدور ساخته شده‌ است. قطر بنا 5 متر و ارتفاع آن 13 متر می باشد. ساختمان فعلی دو طبقه است و در چهار سمت آن دریچه‌هایی وجود دارد. طبقه اول به نام سردابه خوانده می شود که دارای پوششی قوس‌دار است و بدین وسیله از طبقه دوم مجزا می‌شود. درب کوچک طبقهٔ اول ۱ متر و ۷۰ سانت ارتفاع دارد. طبقهٔ دوم که اتاق مقبره خوانده مى‌شود داراى درى به ارتفاع دو و نیم متر است.

مصالح قسمت تحتانی از سنگ و قسمت فوقانی آن از آجر است.

برج سه گنبد ارومیه

وجه تسمیه برج سه گنبد

وجه تسمیه این بنا موضوعی است که ذهن هر مخاطب و بازدید کننده ای را به خود مشغول می کند زیرا در بالای دخمه و اطاق مقبره گنبد سوم نمایان نیست و بازدید کنندگان همواره به دنبال گنبد سوم در این مقبره می گردند.
2 طاق مجزا از یکدیگر در داخل این برج ساخته شده و در روی گنبد اصلی، گنبد کوچکتری بنا شده و از این رو این اثر تاریخی به سه گنبد شهرت یافته است.
بعضی ها نیز در وجه تسمیه آن به سه گنبد گفته‌اند که 2 بنای دیگر در مجاورت روستای چهریق در نزدیکی سلماس وجود داشته است که مجموع این سه بنا را سه گنبد می خوانده‌اند.

برج سه گنبد کجاست

برج سه گنبد، در گوشه جنوب شرقی شهر ارومیه در خیابان جانبازان و در یکی از کوچه های منشعب به خیابان استاد برزگر قرار گرفته است.