تنگ بستانک منطقه ای سرسبز و رویایی در شهرستان مرودشت است که به خاطر منظره سرسبز و شگفت انگیزش بهشت گمشده ایران نامیده شده است. این منطقه، به عنوان منطقه حفاظت شده، به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

تنگ بستانک مرودشت

تنگ بستانک در حوزه آبریز سد درودزن واقع شده و سالانه در حدود ۳۳ میلیون متر مکعب آب از خود عبور می دهد. همجواری تنگ با دریاچه سد درودزن و نزدیکی آن به مناطق سردسیر و زیبای تنگ گنبیل، آبشار مارگون، تنگ براق، چشمه شش پیر، قله رنج و برم فیروز و دیگر مناطق ییلاقی، این منطقه را به یک مجموعه وسیع و زیبای گردشگری تبدیل کرده است.

این منطقه در گذشته به تنگ بستانک مشهور بوده اما از اوایل دهه ۶۰ که به‌ تدریج گروه‌های کوهنوردی و گردشگران طبیعت منطقه رابه عموم مردم معرفی کردند و به دلیل داشتن زیبایی‌های خیره‌کننده و چشم‌انداز طبیعی منحصربه‌فرد، از سوی بازدیدکننده‌ها، به عنوان «بهشت گمشده» شناخته شد.

مشاغل مردم منطقه تنگ بستانک یا بهشت گمشده

مردم این منطقه غالبا به کارهای زراعت، باغداری و دامداری مشغول هستند.

موقعیت و ویژگیهای تنگ بستانک یا بهشت گمشده

تنگ بستانک منطقه‌ای حفاظت شده است که حدود بیست هزار هکتار مساحت دارد. ارتفاع این تنگه بین ۱۷۰۰ تا ۳۷۰۰ متر است که باعث خنکی بسیار دلچسبی در گرمترین فصل‌های سال می شود.

این منطقه دارای محیطی عمدتا کوهستانی به همراه پوشش جنگلی بوده که تابستان‌های خشک و زمستان‌هایی سرد را ارائه می‌دهد. رویش درختان باعث شده‌اند تا به سختی بتوان ردی از نور مستقیم خورشید در کف دره پیدا کرد که البته در فصول گرما نکته‌ای مثبت به شمار می‌رود. به این موارد آبشارهای کم ارتفاع طبیعی را هم می توان اضافه کرد. در گذشته مهمترین سودمندی آن برای روستاهای پایین دست و استفاده از منابع آب برای مصرف شرب، کشاورزی و گردشگری موردی جوامع محلی بوده است.

تنگ بستانک مرودشت

پوشش گیاهی تنگ بستانک یا بهشت گمشده

بستر سنگی دره، محل مناسبی را برای رویش درختانی چون چنار، گردو و گیاهان سایه پسند فراهم آورده است. پوشش گیاهی منطقه شامل دو جامعه پسته و بادام و جامعه بلوط است و درختان و درختچه هایی از قبیل کیکم، زرشک، شیرخشت، بنه، چنار و گیاهای مراتعی از قبیل خارشتر، شیرین بیان، درمنه، گون و گرامینه را دارا می باشد.

پوشش جانوری تنگ بستانک یا بهشت گمشده

گونه های جانوری منطقه تنگ بستانک شامل قوچ، میش، بز وحشی، خر، سمور، کلاغ، گرگ، روباه، کفتار، خرگوش و گونه هایی از پرندگان شامل کبک، تیهو، کبوتر، فاخته، خروس کولی، دارکوب، عقاب و لاشخور است.

امکانات تنگ بستانک یا بهشت گمشده

ايجاد محوطه سازی، آب نما، مبلمان محيطی، آلاچيق، باربيكو، سطل های زباله، نصب نيمكت و ميز و صندلی و همچنين ساخت سرويس های بهداشتی، بخشی از اقداماتی است كه در جهت رفاه حال گردشگران در بهشت گمشده صورت گرفته است.

امکان اقامت شبانه در بهشت گمشده وجود دارد. بر روی آب، تخت های روانی قرار داده اند که در ازای مبلغی اجاره داده می شود. البته امکان چادر زدن هم وجود دارد. همچنین استفاده از حیوانات باربر اهلی مانند اسب و الاغ هم در قسمت هایی ممکن می باشد.

تنگ بستانک یا بهشت گمشده کجاست

تنگ بستانک در شمال غربی استان فارس و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز در بخش کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت واقع گردیده است.