جاذبه های گردشگری خرم آباد

شهرستان خرم آباد یکی از شهرستان های استان لرستان در ایران است و مرکز آن شهر خرم آباد بوده که این شهر مرکز استان لرستان نیز می باشد. شهر خرم آباد در میان دره های زاگرس قرار دارد.

خرم آباد

پیشینه نام خرم آباد

خرم آباد به معنای جایی بسیار سرسبز است.

خرم آباد به زبان لری، "خورمووه" نامیده می شود. "خور" به به معنای اختصاری خورشید و "مووه" در گویش لری به معنای شدن یا نشستن و یا فرو رفتن است، که می تواند به این معنی باشد که چون شهر خرم آباد در دره ای محصور در میان کوه ها قرار گرفته به محل فرو رفتن خورشید نامیده شده است.

تاریخچه خرم آباد

بر اساس متون مرتبط با آشوریان توضیحاتی در مورد شهری به نام خایدالو وجود دارد که با مکان فعلی خرم آباد مطابقت دارد. پادشاه آشور تمدن ایلام و شهر خایدالو را نابود و شهر شاپورخواست، به دستور شاپور دوم (دهمین پادشاه ساسانی)، بر خرابه های آن ساخته شد.

این شهر پس از حمله مغول به ایران به‌طور کامل تخریب شد. در زمان حفر پناهگاه در طول جنگ ایران و عراق در اطراف مناره آجری در میدان شقایق آثاری از این شهر به دست آمد. احتمالاً مهم‌ترین قسمت‌های این شهر در مکان محله قاضی‌آباد فعلی بوده است. تا اوایل قرن هفتم هجری قمری می توان نام شاپور خواست را در متون تاریخی مشاهده کرد اما از قرن هشتم تنها نام خرم آباد قابل رویت است.

آثار تاریخی به جای مانده در خرم آباد نشان می‌دهد این شهر یکی از شهرهای مهم غرب ایران در دوره ساسانیان بوده و همچنین یکی از پایتخت‌های هزاراسپیان و آل حسنویه بوده‌ است. خرم‌آباد در زمان حکومت صفویان اهمیت خود را حفظ کرد. پس از این دوره و در اثر حمله سپاه عثمانی به غرب ایران شهر خرم‌آباد تقریباً ویران شد.

شهر خرم‌آباد در دوره قاجار به محله‌های اطراف قلعه فلک‌الافلاک محدود بوده‌ است.

خرم‌آباد پس از جدایی استان لرستان از خوزستان در سال ۱۳۰۴ خورشیدی به عنوان مرکز استان تعیین و شهرداری آن نیز در سال ۱۳۰۵ تأسیس شد.

مناطق دیدنی خرم آباد

پل کشکان
1396/11/05 0 0

پل کشکان (به زبان لری کشکو) پلی است باستانی که تاریخ ساخت آن به دوره حکومت آل حسنویه بازمی‌گردد. زمان ساخت این پل به قرن چهارم هجری قمری ...

گروه(ها):
ادامه مطلب
محله شاه آباد
1396/11/03 0 0

شاه آباد نام محله ایی است در خرم آباد که به ونیز ایران معروف است و چشمه مشهور شاه آباد در آنجا قرار دارد و از میان شهر عبور می کند. محله مطهری ...

گروه(ها):
ادامه مطلب
پارک جنگلی مخمل کوه
1396/10/05 0 0

پارک جنگلی مخمل‌کوه یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد است. مساحت این پارک ۵۰۰ هکتار است و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق و دیگر ...

گروه(ها):
ادامه مطلب
غار ماهی کور
1396/10/04 0 0

غار ماهی کور شگفت‌انگیزترین گونه ماهی را در دل خود پرورش می‌دهد. این‌گونه ماهی چون در آب‌های زیرزمینی و در تاریکی غار زندگی می‌کند به ماهی ...

گروه(ها):
ادامه مطلب
قلعه فلک الافلاک
1396/07/28 0 0

قلعه فلک الافلاک یا دژ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود ...

گروه(ها):
ادامه مطلب

مردم شناسی خرم آباد

ساکنان خرم‌آباد به زبان لری خرم‌آبادی سخن می‌گویند. مردم لر و لک در این شهر ساکن هستند و به‌طور کلی اهالی خرم‌آباد بخشی از مردم فیلی (ساکنان منطقه والیان فیلی شامل گروهی از مردم کرد و مردم لر) به‌شمار می‌آیند.

صنایع دستی خرم آباد

ورشو، گیوه دوزی، جاجیم، حصیر بافی و ...

سوغات خرم آباد

شیرینی آردی، روغن حیوانی، کاک، ترخینه، برساق و صنایع دستی و ...

غذاهای سنتی و محلی خرم آباد

آش گوشت یا زیر برنجی، شامی کوو، گیپه، خورش قلیه ترش، گله‌ ریزه، آبگوشت کشک، سغدو و ...

اقتصاد خرم آباد

اقتصاد خرم‌آباد بیشتر بر پایهٔ کشاورزی، دامداری، باغداری، صنایع دستی و تا حدودی صنایع کارخانه‌ای استوار است. پتروشیمی خرم‌آباد و شرکت صدر فولاد از جمله مهم‌ترین صنایع فعال در خرم‌آباد هستند.

آب و هوای خرم آباد

این شهر دارای آب و هوایی مدیترانه‌ای معتدل و نیمه مرطوب است، و دارای میزان بارندگی بسیار، خصوصاً در بهار می‌باشد.