دره نی گا یا نی گاه یا دره نگار، دره ای است که رودخانه سفیدآب در کف آن جریان دارد که فقط با پای پیاده قابل عبور است. رودخانه سفیدآب در امتداد دریاچه گهر قرار دارد که پس از طی کردن چند کیلومتر به دره ای می رسد. آب این دره از چند رودخانه فرعی مانند دره خرس و رُل نیز تشکیل شده است. این دره همراه با منطقه عمومى اشترانکوه و دریاچه گهر، تحت حفاظت سازمان محیط زیست می باشد.

دره نی گا دورود

به سبب پستی و بلندی های مسیر دره، برای عبور از دره، بارها باید از عرض رودخانه عبور کرده و به سوی دیگر رفت.

بهترین زمان پیمایش دره، اواخر فصل بهار و تابستان می باشد. برای پیمودن از ابتدا تا انتهای دره، بدون احتساب استراحت، حدود ۸ الی ۹ ساعت زمان نیاز است.

دره نی گا دورود

وجه تسمیه دره نی گا

نی گا در لغت به معنای محل نی می باشد.

پوشش گیاهی دره نی گا

در طول مسیر دره، درخت های میوه بسیاری از قبیل گردو، بادام، توت، انجیر، سیب، بلوط، انگور، گيلاس، تمشك، گلابی و ... روییده اند که جلوه خاصی به این مسیر بخشیده اند.

پوشش جانوری دره نی گا

از گونه های جانوری اين منطقه وجود حيواناتی نظير خرس، پلنگ، گربه وحشي، روباه، گرگ، گراز و گونه های پرندگان مختلف و زيبا می باشد.

ویژگیهای دره نی گا

دره نی گا، دره ای نیمه صخره ای است که عرضی حدود ۵۰۰ متر دارد. دره نی گا به سبب ویژگی های ژئوتوریستی که دارد مکانی مناسب برای کمپ زدن طبیعت گردهاست. در دل دره نی گاه آبشارهای کوتاه و بلند زیادی وجود دارد که جلوه منحصر به فردی از زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته اند.

دره نی گا دورود

دره نی گا کجاست

دره نی گا در شهرستان دورود استان لرستان قرار دارد. این دره  از حدود ۶ کیلومتری دریاچه گهر شروع و به روستای "تی" ختم می شود. 

مسیرهای دسترسی به دره نی گا:

مسیر اول : کوهنوردانی که از دریاچه گهر در حال برگشت می باشند، می توانند پس از رسيدن به چشمه زير پنبه كار، از دره ای كه در  سمت چپ قرار دارد و رود گهر رود به آن سرازير می شود وارد اين دره شوند كه البته ادامه كل مسير تا انتهای دره، با سنگ چين هايی مشخص گرديده و فقط نياز به كمی دقت است. در مسير پيمايش دره از چندين نقطه بايد از رودخانه عبور كرد البته در اوايل فصل بهار به علت بارش های بهاری و بالا آمدن رودخانه ممكن است در بعضی از نقاط، مسير را آب در بر گرفته باشد و تا اواسط فصل بهار ممكن است به همين صورت باشد، كه بايد مواظب جريان تند آب بود و مسير را در نقاط ياد شده چند درجه ای تغير داد. در انتها، مسير دره به روستای تی میرسد، که از آنجا به بعد می توان با وسایل نقليه به شهر دورود حرکت کرد.

برعكس همين مسير هم  برای پيمايش دره وجود دارد كه بايد بعد از رسيدن به شهر دورود با وسايل نقليه ای كه از ميدان امام رضا (ع) (ميدان مركزی) به سمت روستای امام زاده پيرعبدالله و از آنجا به سمت روستای تی و ابتدای دره نی گاه ميرسد حركت کرد و می توان تا انتهای دره يا همان چشمه پای پنبه كار را پيمايش نمود.

مسیر دوم: این مسیر برای کسانی که قصد رفتن به درياچه گهر را ندارند و قصد دارند که مستقيم وارد دره شوند مناسب تر است. ابتدا بايد از چشمه خرم كه ابتدای مسير درياچه گهر است به سمت گردنه سلام گاه (گله چير) كه اطاقك و آنتن مخابراتی روی اين گردنه نصب شده حركت كرد كه حدودا ۳۰ دقيقه بطول می انجامد. سپس از طريق سرازيری كه از روی گردنه به سمت دره پر درختی از گردو می رود رفت و وارد دره شد كه معروف به دره گردو است. بعد از رد كردن دره گردو، آبشاری قرار گرفته كه بايد قبل از رسيدن به آبشار، از روی يال پايين كوهی كه در سمت چپ قرار دارد به سمت دره حركت كرد و از آنجا موافق با جريان رودخانه كه طول مسير دره است و به  سمت روستای تی ميرسد، حركت كرد.