دریاچه دوقلو سیاه گاو، دو دریاچه طبیعی است که به وسیله کانالی طبیعی، به عرض ۸ متر، عمق ۴ متر و به طول ۷۰ متر با هم مرتبط هستند. این دو دریاچه آبی زلال دارند به طوریکه می توان تا عمق ۳۰متری آن را مشاهده کرد و از آن جایی که پر از ماهی است، شبیه آکواریومی طبیعی دیده می شود.

از آنجاییکه دریاچه سیاه گاو بستر مناسبی برای پرورش ماهی است، این منطقه برای کسانی که به ماهیگیری علاقمند هستند، مناسب است.

اطراف این دو دریاچه را دشت ها و کوه های نسبتا مرتفع فرا گرفته و دارای جلوه‌های بهاری و پاییزی جذاب و دیدنی می باشد. سرچشمه این دریاچه از اعماق زمین است. آبی که از دریاچه دوم خارج می‌شود به صورت رود نسبتا پر آب، راهی زمین‌های کشاورزی اطراف روستای آبدانان می‌شود.

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان

نامگذاری دریاچه دوقلو سیاه گاو

برخی دلیل نامگذاری دریاچه را به سیاه گاو، به شکل ظاهری آن ارتباط می دهند، زیرا این دریاچه به شکل هلالی (شاخ گاوی) است، اما برخی معتقدند نام آن سیاگ او یا سیاگ آب بوده است.

ویژگیهای دریاچه دوقلو سیاه گاو

این نوع دریاچه از نوع رودخانه‌ای است و مسیرهای قطع‌شده آبکندها به وسیله آب پر شده است و تشکیل دریاچه‌های هلالی‌شکل (شاخ گاوی) را داده است.

طعم آب دریاچه‌ دوقلو متغیر است و بستگی به جنس سنگ ‌هایی دارد که رودخانه‌ های در حال عبور از این دریاچه، به آن وارد می کنند، به علاوه طعم آن به میزان تبخیر، ساکن بودن و یا جریان داشتن آب دریاچه نیز وابسته است.

از دیگر ویژگی های این پدیده نادر، وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب دریاچه و وجود چشمه‌های جوشان شیرین داخل دریاچه است اما جدا از زیبایی‌های این پدیده، کارشناسان جغرافیایی و زمین‌شناسی معتقد هستند در حال حاضر فرسایش، این دریاچه را تهدید می‌کند و مساحت دریاچه به همین دلیل در حال کم شدن است.

پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه دوقلو سیاه گاو

محیط اطراف دریاچه دوقلو سیاه گاو، اکوسیستم متنوعی دارد و به همین دلیل محلی مناسب برای سکونت حیواناتی نظیر  کفتار، شغال، گراز، خرگوش، گرگ، روباه معمولی و تشی و پرندگانی مانند حواصیل خاکستری، اگرت بزرگ، عقاب دشتی، عقاب طلایی، زنبورخوار معمولی، آب چلیک تک زی، شبگرد است. همچنین در اطراف دریاچه گیاهانی چون گون، تنگرس، تمشک، انجیر و بید، رشد کرده است.

دریاچه دوقلو سیاه گاو کجاست

دریاچه دوقلو سیاه گاو، در شهرستان آبدانان، در دامنه جنوبی کبیرکوه، ۱۸۰ کیلومتری جنوب شهر ایلام، در استان ایلام قرار دارد. جهت دسترسی به این دریاچه، باید ۸ کیلومتر، یک مسیر آسفالتی را از درون شهرستان آبدانان، گذراند و با عبور از پل و ۵۰۰ متر پیاده روی به دریاچه رسید.