سقالکسار روستایی است که دریاچه‌ای به ارتفاع ۶۴ متر از دریا به مساحت ۱۵ هکتار دارد که در پشت یک سد خاکی واقع شده است. آب دریاچه سد سقالکسار از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می شود.

دریاچه سد سقالکسار

اطراف این دریاچه زیبا را جنگل های فراوان فرا گرفته است و درختان جنگل اطراف این دریاچه در فصول مختلف زیبایی دریاچه را چندین برابر می کند. سد خاکی سقالکسار از ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است که با جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف می‌توان شاهد رونق اقتصادی و گردشگری در این منطقه بود.

دریاچه سد سقالکسار

وجه تسمیه سقالکسار

برای نام سقالکسار چند معنی بکار برده شده است:

  1. سقالک معرب شده سیالخ به معنای خار سه پهلو و سار به معنی سر
  2. سقالک به معنی تپه و در کل به معنی بالای تپه
  3. سقا به معنی آبشخور، لک به معنی لکلک و سار به معنی پرنده سار

روستای سقالکسار

روستای سقالکسار به صورت کوهپایه‌ای و جلگه‌ای با پوشش جنگلی می‌باشد. شغل اهالی این روستا کشاورزی، ‌زراعت، دامداری، پرورش ماهیان گرمابی و تزیینی است.

با توجه به اینکه تعدادی از خانه‌ها در روستای سقالکسار به عنوان خانه دوم است با طرح پیشنهادی بنا شد این خانه‌ها در اختیار دهیاری و با سیر مراحلی مورد استفاده گردشگران قرار گیرد که یکی از اقدامات موثر در راستای جذب و ماندگاری مسافران در روستا بوده است.

دریاچه سد سقالکسار

ویژگیهای دریاچه سد سقالکسار

یکی از جاذبه های خیره کننده این سد وجود ویلایی است که در وسط سد ساخته شده است و در فصول مختلف سال و با توجه به میزان بارش این ویلا در آب فرو می رود و گاهی تا سقف در زیر آب می رود. البته این ویلا نمادین است و قابل سکونت نمی باشد.

دریاچه سد سقالکسار

پاکیزگی این روستا یکی از ویژگی‌های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیزه‌گی، اجرای طرحی توسط شورای اسلامی این روستاست مبنی بر اینکه در هنگام ورود، در هنگام ورود سه هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می‌کنند و یک کیسه زباله به آنها می‌دهند تا زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند، در صورتی که کیسه‌های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود دو هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد.

امکانات دریاچه سد سقالکسار

قایق سواری در دریاچه و چایخانه و سرویس بهداشتی، اجاره خانه از امکانات دریاچه سد سقالکسار می باشد.

دریاچه سد سقالکسار

دریاچه سد سقالکسار کجاست

دریاچه سد سقالکسار، در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان، در استان گیلان قرار دارد.