شهرک توریستی نمک آبرود، شهرکی گردشگری و ویلایی است که حدود ۶۵۰ هکتار وسعت دارد. حد شمالی اين اراضی را دريای خزر و حد جنوبی آن را ارتفاعات مدوبن (از ارتفاعات سلسله جبال البرز) تشكيل داده است. در قسمت شمالی این مجموعه، حدود ۲۰۰ هكتار، پارک جنگلی بنفشه و شمشاد وجود دارد. علاوه بر آن در جنوب این اراضی، دامنه کوه مدوبن، به صورت جنگلی فشرده و با جاذبه های بصری فوق العاده واقع شده است.

نمک آبرود

شهرک توریستی نمک آبرود ار نظر منابع طبیعی، مانند دریا و سواحل بسیار زیبا، جلگه شالیزارهای سر سبز و کوههای پوشیده از گیاهان متنوع و هماهنگی این عوامل با یکدیگر و از طرفی دیگر برخورداری از امکاناتی نظیر تله کابین، رستوران پایین و بالای کوه، کافی شاپ، هتل پنچ ستاره، فروشگاههای مختلف، دریاچه، ویلاها، پیست دوچرخه سواری، فضاهای پارک مانند با امکانات رفاهی، در ایران بی نظیر است.

نمک آبرود

نمک آبرود

نمک آبرود به دو بخش توریستی و مسکونی تقسیم شده‌است. بخش مسکونی در ۸ محله برای جمعیتی توریستی، تا یکصد هزار نفر، طراحی شده‌است و معابر ورودی محلات مسکونی از سایر نقاط شهرک جداست. بخش توریستی، امکانات تفریحی فراوانی دارد.

تاریخچه شهرک توریستی نمک آبرود

طرح اوليه شهرك، به وسيله مهندسين مشاور داض، چرخاب و هوارد همفری تهيه شده است. در گزارش هوارد همفری، فرض بر اين بوده است كه جاده چالوس – رامسر منطقه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسيم می كند كه بخش جنوبی جاده، اختصاص به ويلاسازی داشته و بخش شمالی آن هتل هايت و قسمت پيشنهادی مارينا و تأسيسات مربوطه و مجتمع آپارتمانی را شامل می شد.

احداث اين شهرك دو هدف عمده را مد نظر دارد:

  • ايجاد يك شهر اقامتگاهی – تفرجگاهی برای جذب جمعيت غير ساكن شهرستان های نوشهر و چالوس
  • جذب سر ريز جمعيت شهرهای چالوس و نوشهر

با توجه به موارد یادشده، احداث شهرک نمک‌آبرود تصویب شد و در تاریخ ۱۳۶۷/۱۰/۷ مصوبهٔ مذکور توسط وزارت مسکن و شهرسازی ابلاغ گردید. صدور پروانه احداث شهرک نمک‌آبرود در سال ۱۳۶۶ با استناد به همین مصوبه انجام گرفته‌است.

از نظر جمعیت پیش‌بینی شده برای شهرک، مهندسین مشاور چرخاب با استفاده از گزارش مهندسین مشاور داض، تعداد کل جمعیت واحدهای مسکونی (ویلاها آپارتمان‌ها) و هتل و متل را جمعاً ۲۰٬۰۰۰ نفر برآورد نموده‌است در حالی که درگزارش هوافرد همفری تعداد جمعیت ۲۳٬۳۵۰ نفر برآورد شده‌است. در طرح تجدید نظر شده توسط مهندسین مشاور طرح و بنا، تعداد جمعیت ۴۶٬۵۰۰ نفر یا حدود ۵۰٬۰۰۰ نفر پیش‌بینی شده‌است که بیش از دو برابر ارقام قبلی است. در طرح هوافرد همفری برای شهرک نمک‌آبرود اکثر خانه‌ها مخصوص تعطیلات تصور شده‌اند، لذا تعداد جمعیت در طول سال، متغیر فرض شده‌است.

تفریحات و امکانات موجود در شهرک توریستی نمک آبرود

- تله کابین خط یک

این خط تله کابین، که در جنوب شرقی شهرک نمک آبرود واقع شده، امکان صعود به بالای قله مدوبن را فراهم می کند. در بالای قله، اختلاف دمای حدود ۱۰ درجه سانتيگراد را می توان حس کرد. این خط تله کابین، ۴۲ كابين ۴ نفره دارد که با سرعت ۳ متر بر ثانيه، مسير ۲۱۰۰ متری را، كمتر از ۱۵ دقيقه، طی می كند.

نمک آبرود

خطوط تله كابين نمک‌آبرود، جهت امنيت بيشتر، هر روز بازبينی شده و کليه تعميرات و یا تعويض قطعات، بصورت روزانه و يا سالانه (تعويض چرخهای دکل, لاستیکهای دکل, بلبرينگها و ...) انجام می شود. لازم به ذکر است که تا کنون هيچگونه حادثه ای در تله کابين اتفاق نیفتاده است و در صورت قطع برق، یک دستگاه ژنراتور و یک موتور اضطراری، عملیات تخليه خط را انجام می دهد. كليه سيستمها بطور اتوماتيک، نواقص و اشكالات سيستم را رديابی و آن را به اطلاع كارشناس مربوطه می رساند و از این رو تله كابين دارای امنيت كامل است. 

جذابیتهای گردشگری این مسیر، زیبایی های طبیعت منطقه، رستوران و کافی شاپ و عکاسباشی ملوکانه است.

نمک آبرود

نمک آبرود

- تله کابین خط دو

این خط تله کابین، امکان صعود به بالای قله دیوحمام را فراهم می کند. طول این خط، ۱۷۰۰ متر و سرعت دستگاه، ۶ متر بر ثانیه است. این خط دارای ۳۵ کابین فایبرگلاس ۶ نفره می‌باشد.

نمک آبرود

جذابیتهای گردشگری این مسیر، زیبایی های طبیعت منطقه، سفری در دل افسانه های شاهنامه، رستوران و کافی شاپ، عکاسباشی ملوکانه، زیپ لاین، پل معلق و حیوانات تاکسیدرمی است.

- سورتمه سواری

سورتمه نمک آبرود، اولین سورتمه احداث شده در ایران است که در طول مسیر خود در دل جنگل‌های نمک‌آبرود، از لابلای درختان زیبا و مناظر چشم نواز عبور می‌کند. این سورتمه با طول مسیر ۱۲۵۰ متر، همچنان رکورد‌دار طولانی‌ترین مسیر سورتمه سواری در کشور است. سورتمه نمک آبرود به تعداد ۵۶ عدد، حداکثر ۹۰ متر از ایستگاه ارتفاع داشته و دارای حداکثر ۲۵ کیلومتر در ساعت سرعت است که سرنشین بنا به خواسته خود می تواند آن را کاهش دهد.

نمک آبرود

- سینما ۶ بعدی

احداث و راه اندازی این سینما، در سال ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت و ابتدای سال ۹۰ به بهره برداری رسید.

- باشگاه تیراندازی

این باشگاه که دومین باشگاه تیر اندازی کشور است با نام باشگاه تیر اندازی تراپ و اسکیت نمک آبرود در زمینی به متراژ ۲۴ هزار متر مربع و قابل توسعه تا ۵۰ هزار متر مربع برای ساير رشته های تيراندازی و با تجهيزاتی كامل بنا شده است و در بهمن ماه ۱۳۸۰ به صورت رسمی و با حضور مسئولين كشوری و محلی افتتاح گرديد. در حال حاضر اين باشگاه در تمامی ایام سال، قابل استفاده برای گردشگران و همچنين مردم منطقه می باشد.

امكانات باشگاه تيراندازي نمك آبرود به شرح  زیر است:

  1. ميدان تراپ آموزشی و تفريحی
  2. ميدان تير و كمان با استانداردهای بين المللی
  3. كافي شاپ مجهز به معماری روز و محوطه بسيار زيبا و سرسبز انباشته از درختان انبوه 
  4. پاركينگ
  5. امکان استفاده از تفنگ شخصی
  6. ساير سرویسهای خدماتی
  7. برگذاری مسابقات تيراندازی (شهری، استانی و كشوری)
  8. بازی فوتبال دستی (برای سرگرمی باقی افراد خانواده)

- مجموعه تفريحی آكواليون (نمايش شير دريايی)

محور اصلی كار اين مجموعه بر پايه نمايش مهيج شير دريايی می باشد و در كنار اين برنامه، بازديدكنندگان می توانند از فضاهای ديگری نظیر بركه فلامينگو و كافه آكواريوم هم ديدن كنند.

- تفرجگاه ساحلی

این تفرجگاه دارای امکاناتی از قبیل جت اسکی، قایق، شاتل و چتر پاراسل، هاور کرافت، پیست موتور و ماشین ATV، پیست اسب سواری، پیست دوچرخه سواری، شهر بازی، امکان اقامت شبانه روزی، دو طرح شنا مخصوص آقايان و خانمها هر يك ۴۰ چتر (سايبان) بعلاوه بوفه، دوش آب و سرويسهای بهداشتی، اسكله قايقرانی پدالو و موتوری به مساحت ۶۰ متر مربع بعلاوه بوفه، چايخانه‌های سنتی در نوار ساحلی و قسمت جنگلی، آلاچيق جهت اقامت مسافرين ۱۴۲ عدد، کلبه های چوبی ۱۴ عدد، سوئیت‌های مبله ۵ دستگاه، رستوران ساحلی با نمای دریا و رودخانه، كمپينگ و چادر ۱۸۰ عدد، عکاسخانه سنتی، صنایع دستی و گردشگری می باشد. همچنین ظرفیت خودرو در این محل ۱۰۰۰ دستگاه است.

- مجموعه پروازی

ضلع شمالی شهرک، مجموعه ای مجهز به امکانات ویژه پروازی و دارای کادری مجرب است. هواپیماهای گلایدر و پاراگلایدر، بالگرد، چتر، کایت و ... بر فراز طبیعت آرام و با شکوه نمک آبرود به پرواز در خواهند آمد.

- زیپ لاین

زیپ لاین نمک آبرود، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از زمین واقع شده و دسترسی به آن تنها از طریق تله‌کابین میسر است و یکی از زیپ لاین‌های جدیدی است که بر روی دره‌ای سبز واقع شده و امکان فرود همزمان برای دو نفر را دارد.

- پینت بال

پینت بال جنگلی نمک آبرود، در حال حاضر بزرگترین پینت بال جنگلی کشور است.

- پل معلق

پهنای این پل فقط به اندازه پاهای یک فرد می‌باشد و این پل از چوب ساخته شده است. در این پل تجهیزات ایمنی کاملاً رعایت شده و حتی اگر پل هم پاره شود و به داخل دره سقوط کند، شما در سر جای خود می‌مانید و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد زیرا سنگینی وزن شما توسط بست‌هایی از بالا محافظت می‌شوید.

نمک آبرود

- پیست دوچرخه‌سواری بانوان

پیست دوچرخه سواری بانوان نمک آبرود، محلی امن و کاملا محصور شده و طبیعی است.

- کارتینگ

ظرفیت پیست بزرگسالان، ۱۰ ماشین و ظرفیت پیست نوجوانان، ۵ ماشین بوده و زمان هر بازی ۶ دقیقه است. طول مسیر بزرگسالان ۶۰۰ متر و حداکثر سرعت در این پیست، ۸۰ کیلومتر در ساعت و طول مسیر نوجوانان ۲۰۰ متر و حد اکثر سرعت در این پیست، ۴۰ کیلومتر در ساعت است.

- پارک تفریحی

در این پارک وسایل زیادی از جمله ترامبولین، ماشین تصادفی، مری‌گوراند، بوستر، فریزبی، تاب زنجیری و ... وجود دارد.

- هتل ها

هتل ونوس پلاس در ۱ و نیم کیلومتری تله کابین و هتل پارسیان خزر یا هایت سابق ، هتل های شهرک نمک آبرود هستند. البته هتل های دیگری نیز در نزدیکی شهرک وجود دارد. از جمله این هتل ها می توان به هتل نارین چالوس، هتل آپارتمان کوشال چالوس، هتل کوروش چالوس، هتل جهانگردی چالوس اشاره کرد.

همچنین امکانات دیگری نظیر ماشین رادیو کنترل، کافه، رستوران، آبمیوه فروشی، فست فود و ... در این مجموعه وجود دارد.

شرایط اقلیمی شهرک توریستی نمک آبرود

به طور كلی جلگه مازندران، دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است، كه معروف به آب و هوای معتدل خزری می باشد.

شهرک توریستی نمک آبرود کجاست

شهرک توریستی نمک آبرود، بین راه چالوس به تنکابن، در ۱۲ کیلومتری غرب چالوس، در استان مازندران قرار دارد.