ارجان نام شهر باستانی و استانی متعلق به دروه عیلامی، دوران میانی در ایران بود که در مرز خوزستان و فارس واقع شده‌ بود و امروزه با نام ارغون شناخته می‌شود.

در اولین مطالعات پیرامون شهر باستانی ارجان، قدمت این شهر به دوره ساسانیان (224- 652 میلادی) نسبت داده شده، ولی در سال 1316 خورشیدی در نزدیکی این محوطه باستانی، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد و به دوره ایلامی کشف شد، که باب جدیدی در باستانشناسی این محوطه تاریخی گشود.

شهر باستانی ارجان بهبهان

منابع تاریخی از نام‌های ارجان رام قباد، بِرام قباد، اَبَر قباد و به از آمِدِ کَواد استفاده کرده‌اند. برخی بر این نظر هستند که قباد اول پادشاه ساسانی در یورش به امیدا در شمال بین‌النهرین هشتادهزارتن از اهالی آن را به اسارت گرفته و به اینجا آورده و ایشان را به ساخت این شهر واداشته و به مرور شهر به مرکز تولید پارچه کتان که مردم امیدا در ساخت آن ماهر بودند مبدل شده‌است.

کشفیات شهر باستانی ارجان

در نزدیکی این محوطه باستانی، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد و به دوره ایلامی کشف شد. این آرامگاه حاوی تابوتی بزرگ از جنس برنز بود. ویژگی این آرامگاه استفاده از ملاط قیر و اندود گچ به لحاظ جلوگیری از نفوذ رطوبت همجواری با رودخانه مارون بوده است. به همراه این تابوت یک حلقه طلایی، نود و هشت دگمه زرین، یک خنجر، یک میله نقره‌ای، تنگ و ساغر و سینی برنزی و ده ظرف استوانه‌ای شکل پیدا شد. حلقه طلایی قدرت در دست چپ جسد قرار داشت. در محل دسته حلقه نوشته شده است: کیدین – هوتران پسر کورلوش

شکل حلقه طلائی (قدرت) ارجان تجسمی از یک لوتوس (نیلوفر آبی) است که حامل پیامهای ذهنی و اساطیری است. قدمت این حلقه قرن هشتم قبل از میلاد است.

شهر باستانی ارجان بهبهان

شهر باستانی ارجان کجاست

شهر باستانی ارجان در 12 کیلومتری شمال شرقی بهبهان، در دو طرف حاشیه رود مارون، در استان خوزستان واقع شده است.