شهر زیرزمینی نوش آباد (اویی) دارای قدمت ۱۵۰۰ ساله است و پایتخت انوشیروان پادشاه ساسانی می‌باشد.

کشف این سازه‌ها به صورت اتفاقی و توسط فردی که قصد حفر چاه در منزل خود داشت صورت گرفته و برای ورود به آن، به دلیل پیدا نشدن ورودی اصلی، از آب‌انبار، که مجاور این شهر زیر زمینی است استفاده می‌شود. در نزدیکی این دالان‌های تودرتوی زیرزمینی یک قلعه روی زمین قرار گرفته که به قلعه سیزان معروف است و به احتمال زیاد از درون این قلعه راهی به شهر زیرزمینی وجود دارد.

شهر زیرزمینی نوش آباد آران و بیدگل

ویژگیهای شهر زیرزمینی نوش اباد

شهر زیرزمینی اویی در سه طبقه در زیر زمین با عمق بین چهار تا هجده متر به صورت دست کن ایجاد شده و فضاهای متعددی از جمله اطاق، راهرو، چاه ‌ها و کانال ‌ها دارد. هر کدام از این طبقه‌ ها به وسیله چاه ‌های عمودی با هم ارتباط دارند.

مجموعه اویی در زیر بافت قدیم شهر شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده ‌است. شهر زیرزمینی اویی چندین هزار متر وسعت دارد، وسعت این شهر به دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده است.

غیر از ورودی اصلی ارتفاع تمام قسمتهای اویی به قد طبیعی یک انسان و بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر است. بر سطح دیوارها و در فواصل اندک، جای پیه‌سوز به چشم می‌خورد که برای روشنایی استفاده می شده است.

راه‌های ورودی به این پناهگاه در محل های پر رفت و آمد شهر مانند بازار، قنات، مساجد و بعضا خانه ها قرار داشته تا در صورت بروز خطری مردم بتوانند به سرعت از گزند نیروی مهاجم در امان بمانند. ورودی‌های در نظرگرفته شده به صورت هنرمندانه ای پس از عبور از آن پوشیده می شدند به گونه ای که هیچ اثری از آنها به چشم نخورد.

شهر زیرزمینی نوش آباد آران و بیدگل

سیستم تهویه شهر زیرزمینی نوش اباد

سیستم تهویه شهر زیر زمینی نوش آباد از طریق کانال هایی بوده که در طبقه اول و به سطح زمین ایجاد شده ‌است. چاه‌ های مرتبط طبقات، علاوه بر عملکرد عبور و مرور، باعث جریان یافتن هوا در طبقات پایین می‌ شده ‌است.

شهر زیرزمینی نوش آباد کجاست

شهر زیرزمینی نوش آباد (اویی) واقع در شهر نوش‌آباد از بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل و در ۱۰ کیلومتری کاشان قرار دارد.