غار یخ مراد در دامنه شمالی دره‌ای عمیق و منتهی به روستای آزادبر واقع شده است. این غار متعلق به دوره دوم زمین شناسی (مزو زوییک) یا میان زیست می‌باشد که از عمر آن ۷۰ تا ۲۳۰ میلیون سال می‌گذرد. دهانه غار یخ مراد حدود ۲۶۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. طول غار از ابتدا تا انتهای آن در هاله ای از ابهام است و گفته می‌شود که به علت وجود حفره های متعدد در آن، کسی تا کنون به انتهای غار دست نیافته است.

غار یخ مراد کرج

دریچهٔ ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌است و مسیر غار عموماً شیب دار و رو به پایین می‌باشد که نهایتاً با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیت های اسفنجی غار مواجه خواهیم شد.

غار یخ مراد سه تالار اصلی، یک برکه یخی و یک آبشار یخی دارد، ضمن اینکه این غار دارای بادگیر و هواکشهای مخفی فراوانی است و هوای خارج با شدت داخل غار می شود. این امر موجب شده که هوای غار فوق العاده سرد باشد و آبهای موجود در غار نیز به حال انجماد درآمده اند و توده های بزرگ یخ و مخزنهای وسیع یخی را تشکیل داده اند. در ماه‌های اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند.

غار یخ مراد کرج

غار یخ مراد یکی از پر پیچ و خم ترین غارهایی است که نظیر آن به ندرت دیده شده و از این رو بازدید تمام نقاط آن مستلزم وقت کافی، حوصله و دقت فراوان و در دست داشتن کروکی دقیق و کامل است. غار یخ مراد در بخشی چهار طبقه بوده و در یک امتداد عمودی به عمق 30 متر، به طور منطبق روی هم قرار گرفته است و جزو معدود غارهای منطبق ایران است.

علت نامگذاری غار یخ مراد

بنا به اظهار اهالی منطقه در گذشته بیماران با خوردن یخ دائمی دریاچه انتهای غار که در هیچ فصلی از سال ذوب نمی شود، بهبود می یافته اند و این یکی از دلایل نامگذاری این غار است.

غار یخ مراد کجاست

غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس در استان البرز می‌باشد.