مجموعه تفریحی ورزشی تله کابین توچال در بلندای کوهستان های شمال تهران و رشته کوه البرز، با آماده نمودن فضایی بینظیر، فرصتی مناسب برای دوری از هوای آلوده شهر و تفریح و اسکی در برف های سپید قله توچال تهران است.

این تله‌ کابین سه خط اصلی و سه خط تله سی‌ یژ و یک خط تله اسکی دارد. طول سه خط اصلی تله کابین حدودا ۷۵۰۰ متر می‌باشد که در میان تله کابین‌های نصب شده در دنیا، یکی از طولانی‌ترین خطوط تله کابین پیوسته به شمار می رود. سرعت حرکت کابین‌ها در مسیر تله کابین، ۴ متر بر ثانیه می‌باشد.

مجموعه تفریحی ورزشی تله کابین توچال تهران

تاریخچه ساخت تله کابین توچال

پروژه ساخت این مجموعه در سال 1353 آغاز شد و با همکاری شرکت فرانسوی پوما و شرکت اتریشی دوپل مایر عملیات تاسیس تله کابین هوایی، از ولنجک تهران تا قله توچال البرز تهران آغاز گشت و در سال ۱۳۵۷ اتمام یافت.

امکانات تله کابین توچال

تله کابین توچال دارای امکاناتی نظیر پارکینگ عمومی و ویژه با ظرفیت 1800 خودرو، نمازخانه و حسینیه، 10 رستوران غذاهای ایرانی و فرنگی، غرفه های بستنی، آبمیوه و کافی شاپ، تنقلات، غرفه تجهیزات ورزشی و البسه و غرفه گل و گیاه، هتل و سایر امکانات خدماتی می باشد.

همچنین از امکانات ورزشی این مجموعه، می توان به باشگاه تنیس، باشگاه تیر و کمان، باشگاه بانجی جامپینگ و اسکیت، باشگاه پینت بال، کوهنوردی و پیاده روی، پیست های اسکی اشاره کرد.

مجموعه تفریحی ورزشی تله کابین توچال تهران

پیست اسکی تله کابین توچال

این مجموعه دارای ۳ پیست جداگانه به شرح زیر است:

  • پیست اسکی ایستگاه هفتم (قله): درازای پیست ۱۲۰۰ متر است. این پیست دارای یک دستگاه تله‌سـی‌یژ (دوپل مایر) و یک دستگاه تله‌اسکی است.
  • پیست اسکی ایستگاه هفتم (دامنه غربی): درازای پیست ۹۰۰ متر است. در این پیست یک تله‌سی‌یژ پوما به کار گرفته شده است.
  • پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم: درازای این پیست نزدیک به ۵۵۰۰ متر است. این پیست به دلیل نوساز بودن از امکانات تله‌سی‌یژ یا تله‌اسکی بی‌بهره است.

مجموعه تفریحی ورزشی تله کابین توچال تهران

کوه‌نوردی و پیاده‌روی در تله کابین توچال

مسیر پیاده روی به طول ۲۰۰۰ متر از پارکینگ شروع و به ایستگاه اول ختم می‌شود و مسیر کوه نوردی نیز از ایستگاه اول شروع و تا قله توچال ادامه می‌یابد.

تله کابین توچال کجاست

تله‌کابین توچال در پایان خیابان ولنجک ، مجموعه بام تهران و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات، در استان تهران واقع شده‌است.