مجموعه تفریحی و پارک کوهستانی آبیدر، مشهور ترین و پرطرفدارترین تفرجگاه شهر سنندج است که در ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متر و با پوشش گیاهی متنوع، همراه با چشمه سارهای جاری، قرار گرفته است. آبیدر از دو کوه، به نام های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده که ارتفاع آبیدر بزرگ، ۲۵۵۰ متر از سطح دریا است درحالیکه ارتفاع آبیدر کوچک در حدود ۲۳۵۰ متر از سطح دریا می‌باشد. نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنهٔ آن احداث مسکن صورت گرفته و هم‌اکنون نیز در جریان است. افراد بسیاری (به ویژه در تعطیلات) به این تفرجگاه می‌روند و از منظره شهر سنندج دیدن می‌کنند.

مجموعه تفریحی و پارک کوهستانی آبیدر سنندج

مجموعه تفریحی و پارک کوهستانی آبیدر سنندج

دلیل اصلی محبوبیت این کوه، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر، وجود چشمه‌های زیر زمینی فراوان آن می‌باشد. چشمه‌ های کوه آبیدر، هنوز سرچشمه قنات عمارت‌ های تاریخی خسرو آباد، آصف، وکیل و تعدادی از بناهای تاریخی دیگر است. واژه آبیدر (آبدره) به معنی دره‌ای است که از آن آب فراوان تراوش می‌کند.

مکانهای گردشگری تفریحی آبیدر

برخی از مکانهای گردشگری مشهور آن عبارت‌اند از کانی شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقه‌دار، امیریه، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک (سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌است. در حال حاضر نیز مشغول ساخت تله‌کابین، در مسیر بین پارک کودک و قله آن می‌باشند.

بزرگترین سینمای روباز جهان، با گنجایش ۱۰هزار نفر، با پرده ای در ابعاد ۱۲×۲۵ متر، در پارک کوهستانی آبیدر قرار دارد. صدای فیلم‌های این سینما، از طریق موج اف ام رادیو، در هر مکان از پارک جنگلی آبیدر قابل دریافت است. همچنین مسابقات مهم از جمله نیمه نهایی و فینال جام جهانی ۲۰۱۰ از این سینما برای شهروندان سنندجی پخش شد. حوزه هنری کردستان ساعت ۲۱ هر شب، یک فیلم را در این سینما اکران می‌کند.

مجموعه تفریحی و پارک کوهستانی آبیدر سنندج

مجسمه‌هایی موجود در قسمت‌های مختلف پارک، زیبایی‌ خاصی را به مجموعه بخشیده است.

مجموعه تفریحی و پارک کوهستانی آبیدر کجاست

مجموعه تفریحی و پارک کوهستانی آبیدر، در ناحیه غربی شهر سنندج و در انتهای خیابان آبیدر در میان کوه های آبیدر، در استان کردستان قرار دارد.