شاه آباد نام محله ایی است در خرم آباد که به ونیز ایران معروف است و چشمه مشهور شاه آباد در آنجا قرار دارد و از میان شهر عبور می کند. محله مطهری که در قدیم به شاه آباد معروف بود از محله‌های قدیمی شهر است. خرم آباد به خاطر وجود چشمه های زیادی که دارد مشهور به شهر چشمه هاست.

محله شاه آباد خرم آباد

در این محله عبور آب از کوچه‌ها فضایی شاعرانه را در ذهن تداعی می‌کند. پل‌های آهنی که روی رودخانه ساخته شده است تردد اهالی محله را به کوچه‌های دیگر آسان كرده است. بسیاری از خانه‌های محله مطهری بافتی قدیمی و فرسوده دارند و کوچه‌ها متناسب با آن شرایط ساخته شده اند.

چشمه شاه آباد ۹۶۴ لیتر آب در ثانیه دارد. بخشی از آب این چشمه را برای تامین آب شرب خرم آباد استفاده می کنند و بقیه از داخل یک نهر زیبا و با صفا به شاه جو و گلال می ریزد. محله مطهری در گذشته به باغ گردو و کشت انواع صیفی مانند خیار، گوجه و بادمجان اختصاص داشت. در زمان‌های نه چندان دور که خانه‌های حیاط‌دار و بزرگ، هنوز جای خود را به ساختمان‌های بلند و چند طبقه نداده بودند به برکت وجود چشمه شاه آباد، معمولا در هر خانه ای درختای مو، انجیر، گلابی، هلو و ... پیدا می شد.

محله شاه آباد خرم آباد

وجه تسمیه شاه آباد

گفته می‌شود شاه عباس صفوی زمانیکه برای پیدا کردن شاهوردی خان (که علیه مالیات وضع شده توسط شاه عباس بزرگ شورید) به خرم‌آباد می آید، منطقه خوش آب و هوا و زیبایی رو پیدا کرده و همانجا اردو می زند و ساخت و ساز انجام می دهد و علت اینکه اسم این منطقه رو شاه آباد گذاشتن، این بوده که شاه عباس صفوی اینجا رو آباد کرده است.

مشکلات و گلایه های مردم در محله شاه آباد

حجم بالای ترافیک، رها کردن زباله در رودخانه که از وسط کوچه‌ها می‌گذرد، نامناسب بودن پیاده روها و خاکی بودن برخی معابر از جمله گلایه‌هایی است که ساکنان محله مطهری مطرح می‌کنند. محله مطهری مکان تجمع اکثر مراکز تجاری شهر، به ویژه مراکز عرضه موبایل ولباس‌های مجلسی است. این موضوع موجب ازدحام جمعیت در این محله شده، به طوری که عبور از محله به ویژه هنگام غروب به سختی صورت می‌گیرد.

محله شاه آباد کجاست

محله شاه آباد در دل شهر و نزدیک مرکز شهر خرم آباد، در استان لرستان قرار دارد.