پارک جنگلی باراجین یا پارک فدک با مساحت ۱۵۰۰ هکتار از بزرگترین پارک جنگلی های کشور محسوب می‌شود. قله مردمی، رودخانه ارنزک، دسترسی آسان و اشراف به شهر قزوین را می‌توان از ویژگی‌های بوستان باراجین دانست.

بوستان باراجین قزوین

پارک باراجین پذیرای شهروندان و گردشگران در فصول مختلف سال، به خصوص بهار و تابستان است.

پارک جنگلی باراجین

امکانات پارک جنگلی باراجین

از امکانات پارک جنگلی باراجین می‌توان به زمین چمن، پیست‌های دوچرخه سواری و موتور سواری، سینمای تابستانی، شهربازی درفک، آب‌نماهای متعدد و کمپینگ ارزان قیمت برای مسافران اشاره نمود.

پارک جنگلی باراجین

دهکده طبیعت

یکی از بخش های مهم بوستان ملی باراجین، دهکده حیات طبیعت است.

دهکده طبیعت پارک باراجین

دهکده طبيعت با اهداف گردشگری، آموزشی و تحقيقاتی، در فاز اول، در مساحتی نزديک به ۱۰ هکتار، در مرکز بوستان باراجين احداث و راه اندازی گرديده است.

دهکده طبیعت پارک باراجین

احداث اين مجموعه در سال ۱۳۹۱ در دستور کار مديريت شهری قزوين و مورد حمايت شهردار قزوين جناب آقای نصرتی، شورای اسلامی شهر قزوين به رياست آقای مهندس ظاهری و جناب آقای مهندس روزبه استاندار قرار گرفته است.

دهکده طبیعت پارک باراجین

متعاقب آن فازهای مطالعاتی و طراحی آغاز شد. در اين بخش متخصصين ويژه و شناخته شده کشور و در سطح جهانی از جمله آقای دکتر تاجبخش، آقای مهندس ضيائی و آقای دکتر کميلی و ...، با همکاری مديران و کارشناسان محترم سازمان حفاظت محيط زيست و دامپزشکی کشور حضور داشته اند.

دهکده طبیعت پارک باراجین

در فاز اول، بخشهای متنوعی چون پرندگان شکاری، باغ پرندگان زينتی، آکواريوم آبزيان و خزندگان، کبوترخانه ها، زيستگاه نشخوار کنندگان کوهی از جمله قوچ، ميش، کل، بز و گوزن، مزرعه تخصصی-آموزشی حيوانات اهلی، آمفی تئاتر سنگی (عصر حجر)، آبشار، کارگاه آشنايی کودکان با حيوانات (بخصوص حيات وحش) به مرحله  بهره برداری رسيده است و عمليات احداث باغ ميمونها، خرسها، گرگها، روباه ها، گربه سانان بزرگ از جمله شير و پلنگ و طراحی باغ پروانه ها نیز انجام شده است.

دهکده طبیعت پارک باراجین

از مشخصات ويژه دهکده طبيعت حضور حيوانات وحشی دور مانده از طبيعت، عشق اين حيوانات به انسان، مزرعه تحقيقاتی-آموزشی ويژه با حضور اسبهای با نژادهای مختلف، گاوميش ها، شترهای يک کوهانه و دو کوهانه با نظارت استاد محترم آقای دکتر نياسری و امور تحقيقاتی در رابطه با نشخوار کنندگان ويژه اهلی مانند بزهای نجدی، تالی و سانن، گاوهای اصيل ايرانی چون سيستانی و گلپايگانی و نژادهايی مانند مونتبليارد و جرسی و ... می باشد.

دهکده طبیعت پارک باراجین

طراحي و اجرای دهکده سلامت با امکان توليد و عرضه محصولات و گياهان دارويی و ارگانيک، اکوپارک چند صد هکتاری، زيستگاههای تخصصی از جمله باغ مارها، کروکوديلها، پرندگان شکاری و نمايشگاه حيات وحش ايران نيز از جمله برنامه های آتی خواهد بود.

دهکده طبیعت پارک باراجین

شايان ذکر است توافقاتی در رابطه با راه اندازی مدرسه عالی محيط بانی، دانشکده محيط زيست و زيستگاه حيوانات در حال انقراض با سازمان حفاظت محيط زيست منعقد گرديده است.

دهکده طبیعت پارک باراجین

پارک جنگلی باراجین کجاست

مسیر ۱: قزوین،انتهای بلوار نخبگان
مسیر ۲: شمال شهر قزوین آزادراه قزوین-زنجان