پل معلق مشگین‌شهر به عنوان طویل ترین پل معلق خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین‌شهر احداث شده است. سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن بومی است.

این پل در زمینی به مساحت 130 هکتار و با هزینه بالغ بر 400 میلیارد ریال احداث شده است که بزرگترین پروژه گردشگری استان اردبیل به حساب می آید. این پل بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی می باشد. این مجموعه گردشگری شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت‌های اقامتی، سایت بالن‌سواری و ورزش‌های هوایی، رستوران گردان و بازارچه‌های صنایع‌دستی، شهربازی و دیگر امکانات مختلف تفریحی است.

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر

یکی از جالب‌ترین بخش‌های این پل بخش شیشه‌ای آن است. در هنگام عبور از روی این قسمت از پل می‌توانید زیر پای خود را ببینید. بخش‌ شیشه‌ای دقیقا در قسمت وسط پل قرار دارد. در سمت دیگر دره‌ای که این پل آن دو را به هم وصل می‌کند، سکوی فرود زیپ لاین تعبیه شده است. در انتهای پل و سمت دیگر دره نیز یک مجموعه تفریحی و بازارچه قرار دارد. همچنین می‌توان لذت سواری کردن با خودروهایی که طراحی آنها قدیمی است را نیز تجربه کرد.

پل معلق مشگین شهر

مشخصات فنی پل معلق مشگین شهر

این پل ۲ متر عرض، ۳۶۵ متر طول و ۸۰ متر از کف دره خیاوچایی ارتفاع دارد.  ارتفاع دکل پل ۲۱ متر و عمق فونداسیون کابل ۱۲ متر با کابل‌های ۷۰ میلی‌متری فولادی است. در ساخت عرشه پل از مواد پلیمری و کامپوزیتی طرح چوب با مقاومت بالا در مقابل رطوبت و حریق و ضربه و فشار به همراه صاعقه‌گیر و بادسنج و سنسورهای کنترل حرکتی و دمپرهای خنثی‌کننده رزونانس استفاده شده است.

امنیت این پل با استانداردهای جهانی تطبیق یافته است به‌طوری که در روزهای تعطیل ۳ هزار نفر از آن عبور می‌کنند. این پل در مدت ۹ ماه توسط دو مهندس به نام‌های محمود گنجعلی بیک و علی گنجعلی بیک احداث شده است.

پل معلق مشگین شهر کجاست

پل معلق مشگین‌شهر بالای رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین‌شهر، در استان اردبیل قرار دارد.