چشمه بلقیس چرام باغی است که در بین حصار های کوتاه سنگی و در دره ای پیر، که در این دره بیدهای مجنون زیادی وجود دارد، قرار گرفته است. باغ دارای چندین چشمه است که از دهانه شمالی به باغ می‌ریزند و آب چشمه ها در جویبارهای مشبکی که با اصول معماری قابل توجهی تراس بندی شده‌ اند، به استخر زیبائی سرازیر می‌شود.

چشمه بلقیس چرام

این باغ از شرق به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی (باغ عمران) محدود می‌شود.

چشمه بلقیس چرام

پیشینه نام چشمه بلقیس چرام

تاریخچه نام گذاری این باغ به نام چشمه بلقیس، به گفته محمد چرامی از بنیان گذاران بنای فعلی باغ، به زمانی که باغ به شکل امروزی احداث گردید برمیگردد، زمانی که ساخت بنای کنونی باغ به پایان رسید به جهت اینکه بلقیس در اساطیر ایرانی نماد زیبایی بود برای این باغ نام بلقیس انتخاب شد که بعداً به نام چشمه بلقیس معروف شد.

تاریخچه چشمه بلقیس چرام

از تاریخ احداث باغ، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ولی باغ فعلی چشمه بلقیس در اوایل دوره پهلوی، توسط اسکندرخان و جان محمد خان چرامی احداث شده‌ است.

باغ چشمه بلقیس تا قبل از سال ۱۳۲۳ یک بیشه زار از درختان بید و زبان گنجشک بود و در سال ۱۳۲۳ کار احداث باغ به شکل امروزی آغاز شد، ابتدا درختان بید و سایر علف‌ها و بوته‌های هرز ریشه کن شدند و سپس آب چشمه‌های موجود در باغ با لوله گذاری هدایت شد و جویبارها ساخته شدند، پس باغ سنگ‌فرش شد و کلکسیونی از درختان زینتی به روش‌های مختلفی تهیه گردیده و در باغ کاشته شد.

باغ چشمه بلقیس چرام

در وسط باغ گودالی وجود داشت که حین حفاری و ساخت حوض مرکزی در آن گودال بقایای حوض قدیمی پیدا شد که مربوط به معماری قدیمی آن می‌باشد. کار احداث باغ کنونی در سال ۱۳۳۶ پایان یافت. در سال ۱۳۹۳ مجدداً باغ نوسازی شد که حین این نوسازی آبشار مصنوعی و پل‌های شیشه‌ای، نوسازی حوض مرکزی و همچنین افزایش تعداد سکوهای مخصوص اسکان خانواده در داخل باغ و در کنار باغ آلاچیق‌هایی برای اسکان شبانه‌روزی مسافران ایجاد گردید.

ویژگیهای چشمه بلقیس چرام

در مرکز باغ استخری به شعاع ۱۰ متر و عمق ۱/۵ متر و به صورت دایره وجود دارد که دارای سه ورودی و یک خروجی است و در مرکز این حوض بزرگ، دایره‌ای کوچک وجود دارد که در آن چندین درخت کاشته شده است.

چشمه بلقیس چرام

در بخش شمال غربی باغ یک برج استوانه‌ای به ارتفاع ۱۵ متر و قطر ۷ متر قرار دارد. در قسمت شرقی باغ صخره‌ای بزرگ به ارتفاع ۲۰ متر وجود دارد که محل آبشار باغ می‌باشد که این آبشار در نوسازی سال ۱۳۹۳ به صورت مصنوعی ایجاد گردید.

باغ چشمه بلقیس چرام

آبیاری چشمه بلقیس چرام

این باغ توسط فوران آب چشمه‌های اصلی و چندین چشمهٔ فرعی آبیاری می‌شود. آب این چشمه‌ها بوسیله لوله‌هایی که جهت کنترل آب آنها کار گذاشته شده در نهرهایی کوچک و بزرگ در باغ جریان می‌یابد که در نهایت رودخانه، باغ، حوض مرکزی و حوضچه‌های باغ و جوی‌های تغذیه باغ را می‌سازند.

جویی بزرگ که بخشی از آب این چشمه‌ها را هدایت می‌کند و خود به دو جوی بزرگ و جوی کوچک تقسیم می‌شود کار تغذیه آب حوض مرکزی باغ را انجام می‌دهد، سپس از طریق جویی دیگر، آب حوض مرکزی تخلیه شده و به رود خروجی که آب باغ را به سمت شالیزار‌های چرام می‌رساند هدایت می‌شود و در نهایت به رودخانه نازمکان چرام می‌ریزد که خود این رود به سد کوثر منتهی می‌شود.

همچنین جویی دیگر که رودخانه کوچک درون باغ را می‌سازد در طول باغ امتداد می یابد و در نهایت به شالیزارهای چرام منتهی می‌شود.

پوشش گیاهی چشمه بلقیس چرام

در این باغ گیاهان مختلفی وجود دارد که در دو دسته درختان، گیاه زینتی و گل‌ها دسته‌بندی مشوند. گل‌ها و گیاهان زینتی باغ نیز شامل گل‌های متنوعی از جمله شناخته‌ترین نوع آنها گل پیچک، گل رز و گل‌های متنوع دیگری می شود.

پوشش گیاهی این باغ به‌دلیل واقع شدن در منطقه گرمسیری شامل اکالیپتوس، سدر، بلوط، سرو و دارای درختان متنوع میوه‎ای مانند گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج، نخل و ... بوده و بوته‎های گیاهی گوناگون نیز در آن به چشم می‎خورد.

امکانات چشمه بلقیس چرام

برای اسکان خانواده‌ها در درون باغ سکو‌هایی برای نشستن خانواده‌ها و همچنین منقل‌هایی از جنس سیمان برای طبخ انواع کباب وجود دارد. برای اتراق و اسکان شبانه‌روزی نیز تعدادی آلاچیق در بخش شمالی باغ احداث گردیده است. باغ، مجهز به سرویس بهداشتی در درون باغ و همچنین ورودی باغ دکه‌هایی نیز وجود دارد. باغ دارای سیستم برق رسانی برای نور چراغ‌های درون باغ و پمپاژ آب آبشار باغ می‌باشد.

باغ چشمه بلقیس چرام

چشمه بلقیس چرام کجاست

چشمه بلقیس چرام در فاصله حدود ۵ کیلومتری جنوب شهر چرام، در مسیر جاده چرام-گچساران، در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.