چشمه چپقلی، دارای آبی با اثرات درمانی زیاد است و در منطقه ای که چشمه قرار گرفته، پارک جنگلی دست کاشتی نیز وجود دارد. چشمه چپقلی، دایمی بوده و با كیفیت مطلوب، حدود هشت دهم لیتر در ثانیه آبدهی دارد، كه در فصول مختلف سال متغیر است. از این آب برای آبیاری فضای سبز پارک جنگلی نیز استفاده می شود.

تفرجگاه سرسبز چپقلی، بیش از ۳۵ هکتار محوطه جنگلی دارد و حوزه آبخیز آن نیز دارای ۵۵۰ هکتار مساحت است. این منطقه با وجود زمستان های سرد، بهار و پاییزی معتدل و تابستانهای خنکی داشته و گزینه مناسبی برای سفرهای تابستانه است.

آلاچیق، مهمانسرا، سرویس بهداشتی، سکوی استراحتگاه، استخر جمع آوری آب و میز خانوادگی، از جمله امکانات گردشگری است که در پارک جنگلی چپقلی، توسط منابع طبیعی استان مرکزی فراهم شده است.

چشمه چپقلی اراک

چشمه چپقلی اراک

خواص آب چشمه چپقلی

آب این چشمه، جز آبهای بی کربنات کلیسم دار و منیزیم آهن دار بوده و از نوع آبهای سرد و سبک است.  اسیدیته آب چشمه چپقلی هفت و نه دهم و با درجه سختی ۱۴۴ است. این آب، فاقد آلودگی میکروبی و مدر بوده و ریگ ها و شن های مجاری ادرای را در خود حل می کند. البته مصرف این آب، برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه، در ابتدا با درد همراه است زیرا که دچار دردهای شدید کلیوی می شوند، اما این حالت بحرانی با حرکات ورزشی که به بیماران توصیه می‌شود، بهبود پیدا می کند.

در اثر آشامیدن آب این چشمه میزان قابل توجهی از اسید اوریک موجود در خون از دست رفته و تغذیه بهتری انجام می شود. نوشیدن آب چشمه، باعث کاهش حرکات دودی روده شده و املاح صفراوی به میزان زیادی در خون کاهش می یابد و به علت دفع زیاد مواد زاید بدن، حجم قابل ملاحظه ای از مواد سمی، به شکل طبیعی از بین می رود.

این آب علاوه بر ملین بودن و تقویت انقباضات روده، سطح مجاری هاضمه را تمیز کرده و شیره گوارشی را افزایش می دهد و اشتها را زیاد می کند. همچنین به علت دارا بودن میزان فراوانی آمین، تاثیر بسزایی در تولید گلبول قرمز و درمان انواع کم خونی ها دارد. آب چشمه چپقلی سرشار از کلسیم و فلوئور است و موجب استحکام استخوان بندی در کودکان و جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندانها می شود.

اما مصرف این آب شفابخش، برای یک گروه از افراد ممنوع است; کسانی که بیماری پروستات دارند. درواقع مصرف آن ممکن است باعث دردهای شدید و اختلال در سیستم دفع ادرار آنها شود.

پوشش گیاهی چشمه و پارک جنگلی چپقلی

این منطقه ۴۰ تا ۵۰ گونه گیاهی مرتعی مانند آویشن، درمنه، استپا، گون، قدومه، گل آروانه، جووحشی، مرزنجوش و شیرسگ دارد و یکی از رویشگاه‌های لاله‌های واژگون در فصل بهار نیز هست. همچنین گونه گیاهانی مانند بادام، اقاقیا، زبان گنجشک، سنجد، بید، افرا، گردو و سرو خمره ای، در فضای سبز اطراف چشمه وجود دارد.

چشمه و پارک جنگلی چپقلی کجاست

چشمه و پارک جنگلی چپقلی، در ۲۸ کیلومتری شهر اراک و در دامنه‌های رشته کوه سفیدخانی، در استان مرکزی قرار دارد. پارک جنگلی چپقلی، از شرق به رشته کوه‌های میران و سفیدپی از غرب به کوه‌های کلاغ‌نشان و قدمگاه، از شمال به دشت شازند و خطوط لوله نفت و از جنوب به کوه‌های تخت بزرگ و قالیخانی منتهی می‌شود.