چشمه کانی گراوان، در دشتی یکدست سبز و زیبا واقع شده که دارای آب معدنی و گازدار است. شهرت اصلی چشمه کانی گراوان به دلیل جوشیدن آبی با خواص مفید و مورد استفاده در درمان‌های بیوفیزیولوژیکی است. چشمه روی کوهی سنگی به رنگ کرم و قرمز واقع شده است.

چشمه کانی گراوان سردشت

از این چشمه، رودخانه ای با نام هرمز آباد شکل گرفته که در فصل بهار پرآب شده و محیط پیرامون خود را سیراب کرده و منظره‌ای دلنشین و سرسبز با دشت‌هایی پر از گل را به ارمغان می‌آورد. این رودخانه در ادامه مسیر به رودخانه زاب کوچک می پیوندد.

چشمه کانی گراوان سردشت

چشمه کانی گراوان سردشت

وجه تسمیه چشمه کانی گراوان

در زبان کردی به چشمه، کانی گفته می‌شود و از آنجا که این چشمه دارای املاح آهکی و سنگین است، آب آن را گراوان یعنی آب سنگین و سخت می‌نامند و برخی هم این چشمه را به نام چشمه گراو می شناسند.

خواص آب چشمه کانی گراوان

آب چشمه معدنی گراوان از نظر معالجه امراض جلدی شهرت داشته و خواص درمانی و بیوفیزیولوژیکی دارد.

ویژگیهای چشمه کانی گراوان

چشمه معدنی گراوان در ارتفاع ۱۲۰۶ متری از سطح دریا قرار گرفته است. آب چشمه، سرد و جوشان بوده و به دلیل شوری، غیر قابل‌ شرب است.

چشمه کانی گراوان سردشت

میزان املاح محلول در آب این چشمه حداقل یک گرم در لیتر است و پس از روانه شدن در سطح زمین از خود موادی به جا می گذارد که این مواد با گذشت روزها و اضافه شدن آن‌ها، توده ای مخروطی شکل جالب خلق می‌کند و تبدیل به تپه‌ای ملون (رنگارنگ) می شود. فعل ‌و انفعالات شیمیایی آب چشمه باعث می‌شود تا هرساله به ارتفاع مخروط این چشمه اضافه شود. سازه آهکی چشمه چیزی حدود ۲۰ متر ارتفاع و طول تقریبی بیش از ۳۰ متر دارد و در طول زمان تغییر شکل داده است. همچنین این سازه  از هر طرف به شکل متفاوتی دیده می شود.

چشمه کانی گراوان سردشت

مرکز گردشگری چشمه کانی گراوان

در پنجمین روز از دهه فجر سال ۱۳۹۷ و با حضور استاندار آذریایجان غربی، مرکز تفریحی - گردشگری چشمه آب معدنی گراوان، با اعتبار برآورد شده به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

چشمه کانی گراوان

چشمه کانی گراوان در فاصله ۲ کیلومتری شهرستان ربط و در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی واقع شده است. چشمه در کنار روستایی بنام کانی گویز در جنوب شرق حوضه زاب قرار گرفته است.