کوه های رنگین کمانی یا آلا داغ لار یکی از عجایب طبیعی است در طول سال ها شکل گرفته است. آلا داغ لار، نام محلی کوه ها و تپه های رنگارنگ است. این کوه‌ها به سبب رنگی بودن شان به ویژه رنگ مسی و زرد در شرایط نور مناسب و هوای گرم، سوژه مناسبی برای عکاسی طبیعت به‌شمار می‌روند.

کوه های رنگی ماهنشان یا آلا داغ لار

این کوه ها در هر فصل از سال با جلوه ای خاص، خود نمایی می کنند چرا که در تابش آفتاب رنگ خاصی دارند و در پاییز و زمستان با بارش باران و برف تصویری متفاوت را پیش رو قرار می دهند.

وجه تسمیه کوه های رنگی یا آلا داغ لار

آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است و داغ نیز به معنی کوه است و همچنین در زبان ترکی پسوند لار پسوند جمع است.

کوه های رنگی ماهنشان یا آلا داغ لار

ویژگیهای کوه های رنگی یا آلا داغ لار

وسعت این کوه ها ۷۰ کیلومتر مربع است و همه قابلیت معرفی این منطقه به عنوان یک ژئوپارک را دارد.

رنگین کمان آلاداغ لار متشکل از رنگ هایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید می باشد. وجود عناصری همچون مس، آهن، روی و سایر عناصر معدنی سبب شده تا در طول سال ها این پدیده شگفت انگیز ایجاد شود و البته این پدیده یک جاذبه تاریخی نیز هست چرا که چیزی در حدود ۱۵ میلیون سال پیش شکل گرفته است.

کوه های رنگی ماهنشان یا آلا داغ لار

دلیل رنگی بودن این کوه ها فرایند کوه زایی بوده که با بالا آمدگی کوه ها ایجاد شده است. این کوه ها دارای رسوبات آهن دار هستند و تغییر املاح و نوع آن ها در رنگ رسوبات تثبیت و موجب تشکیل کوه های رنگی شده است. در حقیقت وجود رسوبات درون خاک کوه های آلاداغ لار، موجب رنگارنگ بودن این کوه هاست که هر قسمت آن، در ترکیب با اکسیژن و گازهای موجود در هوا بر اثر واکنش های شیمیایی به رنگ های متفاوتی در آمده است.

کوه های رنگی ماهنشان یا آلا داغ لار

تاثیر رنگ ها در زنگی مردم منطقه

مردم ساکن منطقه از دیرباز شاهد زیبایی‌های منحصر به فرد این کوه‌ها بوده اند و این عاملی تاثیرگذار بر روی سنت‌ها و فرهنگ آن‌ها بوده است. یکی از سنت‌هایی که آن‌ها هر سال در عید نوروز و قبل از فرا رسیدن فصل بهار انجام می‌دادند این بود که با استفاده از خاک‌های رنگی و ترکیبی از آن‌ها خانه‌های خود را تزیین می‌کنند.

برای انجام این کار آن‌ها خاک را با آب مخلوط کرده و بر روی دیوار داخلی خانه خود لایه رقیقی از مخلوط را استفاده می‌کرده اند تا به استقبال عید نوروز روند. امروزه هم آثاری از این سنت در میان مردم باقی مانده و می‌توان خانه‌های خشتی‌ای در برخی از روستا‌های آن پیدا کرد که با این خاک به زیبایی تزیین شده اند.

کوه های رنگی یا آلا داغ لار کجاست

 با توجه به وسعت زیاد کوه‌های آلاداغلار، می توان آنها را از زنجان مشاهده کرد و بعد از عبور از میانه، تبریز و اهر نیز به چشم میخورند. برای دسترسی به این کوه‌ها در مرحله اول باید وارد جاده میانه-زنجان شد و با طی کردن مسیر جاده، به مرور کوه‌های رنگارنگ و زیبا جلوه گری خواهند کرد. به عبارت دیگر، برای تماشای کوه‌های آلاداغلار نیاز به سفر به تبریز نیست، چون سرچشمه آن‌ها از زنجان می‌باشد و تا ۷۰ کیلومتر ادامه دارد.