کوه‌های مینیاتوری چابهار یا کوه‌های مریخی چابهار نام کوه‌هایی با ساختار و شکل ویژه است که به دلیل نوع و وضعیت فرسایش و گونهٔ رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارد. رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها)، به همراه ماسه و خاک رس، مواد اصلی تشکیل‌دهندهٔ رسوبات این کوه‌ها است. 

این کوهها که شبیه به کوههای مریخی هستند و کمتر در جهان کوهی به این شکل وجود دارد، بدبوم نامیده می‌شوند، که عبارتند از زمینها و بلندی‌هایی که در برابر فرسایش بدین شکل درآمده‌اند، همچنین در زبان محلی به «کالانی» یا «آریا» معروف هستند.

کوه های مریخی (مینیاتوری) چابهار

جنس رسوبی کوه ها و همچنین فرسایش خاص آنها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است. این کوه‌ها شکل‌های نامانوس دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند. باران هایی که در مناطق سواحل جنوبی و دریای عمان می بارد عمدتا باران های به صورت رگبارهای شدید و دانه درشت است و با شستن رسوبات فرسایش ایجاد شده، باعث به وجود آمدن شیارهای بر تن این ارتفاعات شده است.

کوه های مریخی (مینیاتوری) چابهار

کوه های مریخی (مینیاتوری) چابهار

رنگ تقریبا سفیدرنگ کوه (چیزی میان طوسی و سفید) با واریزه‌های بسیار در پای ‌آن، وجود گرما و حرارت و شرجی بود هوا و رطوبت نسبتا بالا و در سوی دیگر آنها دریا که به‌این منظره آغوش گشوده است، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می‌آورد.

کوه های مریخی (مینیاتوری) کجاست

کوه های مریخی (مینیاتوری) چابهار حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر از چابهاربه سمت بندرگواتر در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.