آتشکده تخت رستم شهریار

آتشکده تخت رستم شهریار

کشور
ایران
استان
تهران
شهرستان
شهریار
شهر
وحیدیه
دیرینگی
دوره اشکانی یا ساسانی
کاربری
آتشکده
 

اطلاعات ثبتی

شماره ثبت ملی
۳۰۳
تاریخ ثبت ملی
۱۳۱۶
 

اطلاعات بازدید

امکان بازدید
همه روزه
 

سایر اطلاعات

نزدیکترین جاذبه های گردشگری
 

آتشکده تخت رستم شهریار بر روی کوه تخت رستم قرار گرفته است. احتمال زیاد این محل قبل از حمله اعراب نام دیگری داشته است. بعد از حمله اعراب اسامی آتشکده های بسیار مهم به رستم و سلیمان تغییر پیدا کرد تا مورد حمله و تخریب اعراب قرار نگیرند.

آتشکده تخت رستم شهریار

در سال‌های گذشته در دامنه خاوری کوه تخت رستم یک جایگاه باستانی در گستره نزدیک به ۱۰ هکتار شناسایی شده‌ است.

علاوه بر تخت رستم شهریار، دو محوطه تاریخی دیگر به همین نام نیز وجود دارد. یکی از آنها در منطقه "توران پشت"، در استان یزد قرار دارد و همچنین بنای دیگر با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال در ولایت سمنگان افغانستان به ثبت رسیده است.

تاریخچه آتشکده تخت رستم شهریار

به دلیل عدم کاوش های باستان شناسی هنوز قدمت دقیقی برای آتشکده تخت رستم شهریار تعیین نشده است ولی این آتشکده را به دوره اشکانی و یا ساسانی نسبت می دهند.

کوه تخت رستم

کوه تخت رستم کوهی مخروطی شکل از جنس آندزیت و سنگ‌های آتشفشانی است. این کوه بلندای ۱۳۱۸ متر دارد.

کاربری آتشکده تخت رستم شهریار

کاربری آتشکده تخت رستم برای انجام آیین آتش بود. آثار سکویی دو طبقه بر فراز تپه مشاهده شده که گویا مکان افروختن آتش بوده است. تنها موبدان زرتشتی به آتشکده راه داشته اند.

آتشکده تخت رستم شهریار

معماری و ویژگیهای آتشکده تخت رستم شهریار

این آتشکده دو صفه دارد که یکی در قله صخره و دیگری در ارتفاع پایین تر قرار دارد. صفه ای که در قله قرار داشته محل برافروختن آتش و صفه دوم محل برگزاری آیین های دینی بوده است.

آتشکده تخت رستم شهریار

همچنین این مکان حداقل ۳ جایگاه برای عبادت و نگه داری آتش داشته که اولی در پایین کوه بوده که امروزه دیگر اثری از آن نیست. دومی در دامنه کوه بوده که به صورت کاملا مرموزی ساخته شده که امروزه دیگر خبری از ستون ها و سقف آن نیست و سومی بالای قله کوه بوده که فقط موبد ارشد حق ورود به آنجا را داشته و این جایگاه نیز بعد از حمله اعراب تخریب شد.

آتشکده تخت رستم شهریار

علاوه بر این بخش ها، نزدیک به ۱۵ متری تختگاه پایین‌تر، سازه ای گنبدی شکل وجود دارد که احتمالا محل نگه داری آتش مقدس بوده است. این بنا دو دهنه ورودی با طاق هایی به شیوه معماری اسلامی دارد که سقفی کوتاه و بلندی نوک گنبد تا کف حدود ۲۳۸ سانتی‌متر داشته است.

آتشکده تخت رستم شهریار

آتشکده تخت رستم شهریار برای لولکیشن فیلم

آتشکده تخت رستم شهریار، در سال ۱۳۷۵ به عنوان لوکیشن فیلم مردان آنجلس مورد استفاده بوده و کوه تخت رستم نیز محل بازی این فیلم بوده است.

آتشکده تخت رستم کجاست

آتشکده تخت رستم در حدود ۲۰ کیلومتری غرب شهریار، در بخش جوقین و نزدیکی روستای قجر، در استان تهران قرار دارد. برای رسیدن به این آتشکده باید در جاده «وحیدیه» به سمت روستاهای «قجر» حرکت کرده و «نورآباد» و «قشلاق» را هم پشت سر گذاشت و در انتها به کوهی مشهور به «تخت رستم» رسید.