ساحل شب تاب بندر تنگ

ساحل شب تاب بندرتنگ

کشور
ایران
استان
سیستان و بلوچستان
شهرستان
کنارک
شهر
کنارک

سایر اطلاعات

نزدیکترین جاذبه های گردشگری
گل فشان، بندر و دماغه پزم، روستای درک
 

ساحل شب تاب بندر تنگ یکی از شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری ایران است که تنها چند ماه از سال در چابهار قابل دیدن است. البته این شگفتی زیبا تنها در این منطقه وجود ندارد و در نقاط دیگری از جهان هم قابل دیدن است. این نوع از سواحل در کشورهایی مثل سوئد، خلیج پورتوریکو، جزایر هاوایی، جزایر مالدیو، کامبوج و برمودا نیز وجود دارند.

هنگامی که یکی دوساعت از تاریکی آسمان می گذرد شب تاب های آبی رنگ همراه با موج آب به ساحل می آیند. تعدادی زیادی از آنها در خاک ماسه ای ساحل می مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی گردند. برای دیدن آنها باید جایی تاریک در ساحل چابهار پیدا کرد.

ساحل شب تاب بندر تنگ

بندر تنگ

بندر تنگ روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان است. مردم این روستا به شغل صیادی مشغول هستند. بندر تنگ به دلیل تلاقی کویر و دریا جذابیت های ویژه ای دارد.

تلاقی کویر و دریا ساحل بندر تنگ

دلیل ایجاد نورهای آبی در ساحل شب تاب بندر تنگ

جاذبه ی امواج آبی که به عنوان باکتری های نور افشان دریایی نیز شناخته می شوند، یکی از پدیده های زیستی است که باعث شده این منطقه زیبایی روزافزونی را به خود بگیرد و توانایی جذب گردشگر در سطح ملی و بین المللی را به دست آورد. وجود الماس های آبی که مخصوصا در شب هایی که مهتابی نیست، به خوبی در ساحل تنگ قابل مشاهده است.

نام علمی شب تاب های دریایی، فیتوپلانکتون هاست. این موجودات نوعی گیاه اقیانوسی هستند که نیمی از اکسیژن هوای دنیا را تولید می کنند. اگر تعداد بسیار زیادی از آن‌ها در آب تجمع داشته باشند ممکن است رنگ آب را سبز (به خاطر داشتن سبزینه) یا به رنگهای دیگر کنند.

ساحل شب تاب بندر تنگ

عمر فیتوپلانکتون ها بسیار کم است و در عرض چند دقیقه ناپدید می شوند، بنابراین قابل جمع آوری و نگهداری نیستند. در چند سال اخیر تعداد فیتوپلانکتون‌هایی که به ساحل می‌آیند کمتر شده است.

زمان مشاهده نورهای آبی ساحل بندر تنگ

این نورهای آبی در برخی شب های ماه های فصل تابستان و علی الخصوص پاییز و زمستان قابل مشاهده است.

ساخت بندر جدید تنگ

با توجه به ظرفیت بسیار بالای روستاهای ساحلی شهر کنارک همچون بندر تنگ در صنعت صیادی و شیلات، لزوم ساخت اسکله‌های مدرن در این مناطق واقعا حس می‌شود.

بندر صیادی تنگ یکی از قدیمی‌ترین اسکله‌های صیادی در حوزه شهرستان کنارک است که هم اینک به دلیل تخریب در زمان توفان «گونو» برای پهلوگیری لنج‌های صیادی قابل استفاده نیست. بنابراین مطالعات ساخت موج شکن بندر تنگ در سال ۱۳۹۵ به اتمام رسیده و در سال ۱۳۹۶ عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

طرح ساخت اسکله جدید بندر صیادی تنگ شامل ساخت اسکله، موج شکن، تاسیسات خشکی، محوطه سازی و لایروبی است که ظرفیت پهلوگیری ۵۰ فروند شناور لنج و ۱۰۰ فروند قایق را دارد.

ساحل شب تاب بندر تنگ کجاست

ساحل شب تاب بندر تنگ، در شهرستان کنارک، در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. بندر تنگ در ۸۰ کیلومتری شهر کنارک و ۱۲۰ کیلومتری شهر چابهار قرار گرفته است. برای رسیدن به بندر تنگ باید از کنارک، جاده بندر جاسک را طی کرد تا پس از طی حدود ۵۰ کیلومتر، در سمت چپ، جاده فرعی بندر تنگ را دید.